Kinderen willen bewegen hoofdstuk 1:

Hoofdstuk 1 Bewegen en leren

Beweging als wezenlijk onderdeel van het onderwijs

1.1 Beweging als wezenlijk onderdeel van het onderwijs

Een van de meest kenmerkende elementen van het vrijeschool onderwijs is dat er zo veel wordt bewogen. Vaak wordt er al direct aan het begin van de dag begonnen met allerlei bewegingsoefeningen; klapspelletjes, ritme oefeningen, concentratieoefeningen, of jongleeroefeningen. Wie op zo’n moment door de gangen loopt, hoort achter iedere deur iets anders. De school bruist, is vitaal.

De bewegingselementen worden ingezet om de leerstofinhouden wakker te maken, te verdiepen en tot vaardigheid te brengen. Elke klas heeft zo zijn eigen kleur. In de lagere klassen wordt geklapt en gestampt om op deze manier de rekenrijen te oefenen. In de hogere klassen wordt vanuit het denken bijvoorbeeld bewogen op de rekenlijn van positieve en negatieve getallen. De vrijeschool zet het bewegingselement in als pedagogisch en als didactisch instrument.